Pali, te csacsi!

Botos Bálint a 2018-ban bemutatott Apátlanul után, most Szép Ernő darabját vitte színre a Szigligeti Stúdióban. Egy bohém szerelmi történetet ismerhetünk meg, tele szenvedéllyel, sóvárgással, gyötrődéssel és csalódással. A főszereplő Csacsinszky Pali (Sebestyén Hunor) legnagyobb fájdalma, hogy egy olyan idilli szerelemről fantáziál, amely soha nem teljesülhet – az előkelő Bizonyosné (Tasnády-Sáhy Noémi) után epekedik, aki azonban férjnél van. Úgy érzi, soha nem lehet már boldog az életben, felemészti a keserűség, s mindeközben nem veszi észre, hogy az őszinte, tiszta és feltétlen szerelem mindvégig ott volt az orra előtt Tóth Manci (Román Eszter) személyében.

A rendező egy nagyon izgalmas elbeszélésmódot választott a történet bemutatására. Egy keretes szerkezetbe helyezi az eseményeket, amelyben Csacsinszky a nézőtér felé fordulva kezdi el mesélni saját történetét (ezzel annak narrátorává is válik), majd a zárójelenetben is egymaga áll a közönséggel szemben. Ez a fajta történetmesélés kifejezetten akkor válik érdekessé, amikor a jelenetet kimerevítve, csupán Csacsinszky fordul a nagyérdemű felé, és kitekintésképpen hozzájuk szól, majd néhány pillanat múlva folytatódik a játék. Emiatt az elbeszélés szaggatottá válik, és az emlékképek mellett megjelennek a „mi lett volna ha” típusú jelenetek, melyekben megmutatja hogyan kellett volna cselekednie bizonyos helyzetekben. Többnyire ez komikus szituációkat szül, amelyeket a nézők értenek és működik.

Mindez attól válik még érdekesebbé, hogy stúdió előadás lévén a színészek gyakorlatilag karnyújtásnyira vannak a nézőtértől. A legutolsó sorból is tökéletesen látszanak a legapróbb mimikai változások az arcon, ennek köszönhetően erőteljes érzelmek megnyilvánulásának lehetünk tanúi. A szerelmes pillantások mellett a keserű szomorúság könnyeit is láthatjuk, így egy még teljesebb színházélménnyel térhetünk haza.

Nem csak a főhős fordul gyakran a nézőtér felé. A legtöbb jelenetben a színészek közötti párbeszéd úgy zajlik, hogy mindvégig a közönségre szegezik a tekintetüket, ami akkor szakad meg, amikor újabb interakcióba lépnek egymással. A közelségnek, a szaggatottságnak, a keretes szerkezetnek és a narrátori pozíció használatának köszönhetően ez egyfajta filmszerűséget kölcsönöz az előadásnak, ami könnyen befogadhatóvá és élvezhetővé teszi azt.

Egyszerre szórakoztató és könnyed, valamint drámai és elkeseredett. A színészek teljesítménye kiemelkedő, mindannyian nagyon különböző és a maguk nemében markáns karakterek. Mélyreható érzelmeket közvetítenek, amelyek gyakran drámai pillanatokat szülnek, mint amikor a hős szerelmes Csacsinszky rádöbben, hogy hiú ábrándokat kergetett, mert az imádott Bizonyosné soha nem fogja őt viszont szeretni. Tóth Manci egyszerű, gyermeteg figura, aki olyan áhítattal képes csodálni Csacsinszkyt, hogy le sem tagadhatja – fülig szerelmes a fiúba.

Izgalmas karakter még Zsüzsü (ifj. Kovács Levente) és Angelusz (Kardos M. Róbert), akiknek a puszta jelenléte is szórakoztató látványt nyújt. Megjegyzendő, hogy Bajkó Blanka Alíz díszlet- és jelmeztervező zseniális munkát végzett. Ezen felül Bizonyosné szerepében Tasnádi-Sáhy Noémi kiválóan formálja meg a kecses úriasszonyt, aki után bomlanak a férfiak. A végtelenül érzelmes és csapongó Hédi (Gajai Ágnes), aki minden héten más férfiba lesz eszméletlenül szerelmes és többször is megpróbált már véget vetni az életének.

Összességében egy tartalmas, érzelmekkel teli szórakoztató de mégis enigmatikus előadás, ami rávilágít arra, hogy érdemes nyitott szemmel járni a világban, mert sokszor amire a legjobban vágyunk ott van a szemünk előtt, csak meg kell tanulnunk észrevenni.

Szép Ernő – Guelmino Sándor: Lila ákác. Rendező: Botos Bálint

További információk: http://www.szigligeti.ro/eloadasok/szigligeti/Lila%20%C3%A1k%C3%A1c/885

 

Kanalas Brigitta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s