Kinek nagyobb a bűne?

Ebben az évben ismét megrendezésre került a HolnapUtán Fesztivál Nagyváradon, amelynek zárónapján a budapesti Katona József Színház szórakoztatta az érdeklődő közönséget.

Mi történik azzal a nővel, aki nem boldog csak vidám? Kétség sem férhet ahhoz, hogy a darab a maga idejében, a 19. században, sokkal jobban megrendítette a közönséget, hiszen a női emancipáció éppen abban az időben kezdte el komolyabban foglalkoztatni a kor társadalmát. Ma már aligha botránkoztatja meg az európai nézőt egy nemek közti egyenjogúság témája köré épülő színházi előadás. A Katona József Színház előadása mai magánéleti problémákat és konfliktusokat jelenít meg. Egy házasság kudarcának története pereg le a közönség szeme előtt, egy könnyed mozifilmével megegyező játékidő alatt. A rendező, Székely Kriszta, annyira összesűrítette előadásában az eseményeket, hogy a néző gyakran csak értetlenül bámul maga elé. Az első jelenet nagyot robban: Nóra áll a színpad közepén, és több különböző párbeszédet folytat egyszerre, különböző szereplőkkel. Ebben a percekig tartó jelenetben körvonalazódik a közönség előtt, hogy minden jövőbeli esemény Nóra miatt vagy érte fog történni. Az előadás ideje alatt kevés az a konfliktus, ami lehetőséget kap arra, hogy igazán kibontakozhasson. Éppen ezért a néző nem érti, hogy miért nem működik Nóra házassága. Nyilvánvaló, hogy a főszereplő egy igen szeszélyes nő, sőt az is észrevehető, hogy Nóra számára éppolyan fontos a látszat, mint a férje számára. Nóra azonban ezt az egész játékidő alatt tagadja.

Milyen lenne Nóra a 21. században? A Nóra – Karácsony Helmeréknél című színjáték főszereplője egy aktuális szereplő. Az előadás Henrik Ibsen drámájának egy átértelmezése. A karácsony úgy jelenik meg, mint a múltbeli események újragondolása és a szereplők számvetése önmagukkal. A rendező egy modern Nórát mutat meg a közönségnek, akinek az a legnagyobb problémája, hogy a gyereknevelés „öt évre kivonta a felnőttek világából”. Az újraírt szöveg inkább elidegenítette a közönséget az előadástól, hiszen egy cseppet sem áll közelebb a mai emberhez az, ha trágár kifejezéseket hall a színészek szájából. A díszlet nem egy babaházat jelenít meg, ahogyan a mű eredeti címe mutatja be Nóra élethelyzetét, hanem egy gazdag villát, egy IKEA – style alapján berendezett családi otthont. Nóra néha megdézsmálja a Nutellát, gyakran belekortyol a Baileys üvegébe is, amit a szobanövények közt rejteget. De ne feledjük el, hogy Nóra aláírást is hamisít azért, hogy megmentse a férje életét. Helmer szinte csak látogatóként van jelen a saját otthonában. Nem véletlen, hogy a család legjobb barátja, Rank doktor, játszik cowboyosat a gyerekekkel, és Nórát is megpróbálja elcsábítani. Helmer folyton elvonul a dolgozószobájába, ő a racionalitás megtestesítője. Bár mindennél fontosabb számára a jól jövedelmező állása, és a társadalmi megbecsülés, mégis úgy tűnik, hogy szereti a feleségét. Nóra és Helmer kapcsolata az erőteljes testiségre épül, egyik szereplőnek sincs szüksége lelki társra. Kit okolhatunk tehát a végkifejletért? Kinek nagyobb a bűne?

A színészi játékok kifejezőek és letisztultak. Bár a kiborulások és a fájdalmak kevésbé, de a megfelelési kényszer folyamatosan érezhető az Ónodi Eszter által alakított karakteren. Pelsőczy Réka Kristine szerepében egy igazán hétköznapi nőt jelenít meg, akinek félresiklott az élete, mégis képes magabiztosnak maradni. Nóra tökéletes ellentéte. Krogstad egy lecsúszott, társadalmilag megbélyegzett ügyvéd, aki végső kétségbeesésében nem tudja megválogatni az eszközeit. Ezért kezdi el zsarolni Nórát. De abban a pillanatban, amikor a sors ad neki még egy esélyt a boldogságra, képes felülkerekedni önnön jellemén. A Keresztes Tamás által alakított gerinctelen figura egyik pillanatról a másikra válik az előadás legemberibb és legőszintébb szereplőjévé. Ebben a tekintetben Krogstad az a szereplő, aki igazán megérdemli a második esélyt a mű befejezésében. Kocsis Gergely Rank doktor karakterét szarkasztikusan jeleníti meg. Egy elveszett férfit lát a közönség, aki nem tartozik senkihez, és alkohollal pótolja élete főbb hiányosságait. Halálos beteg, a rák lassan már teljesen felemésztette, mégis képes erőszakosan rávetni magát Nórára, erotikus vágyait hajszolva. Annak ellenére, hogy Helmer éppen előtte támogatta ki hányni a kertbe… Ezzel a helyzettel könnyedén megbirkózik a közönség, hiszen akár a mindennapjainkban is találkozhatunk a barátság ilyen módon való kicsúfolásával.

Mi kell ahhoz, hogy egy nő feladja önmagát? És minek kell megtörténnie ahhoz, hogy egy nő feladja a kényelmet? A nézőt nem rendíti meg az előadás végkifejlete, hiszen a befejezés nem drámai. Nóra nem női öntudatra ébred, hanem inkább hóbortos természetének engedve, megmakacsolja magát. A darab vége nyitott marad, a közönség nem tudhatja, hogy Nóra csak fenyegetőzött, vagy valóban képes elhagyni a férjét és három kisgyerekét. Mielőtt elsötétülne a színpad, vizsgáljuk meg utoljára Ónodi Eszter arcát. Az általa megformált Nóra vagy fél a változástól, vagy lelkiismeret-furdalást érez, de a távozás szándékának egyetlen apró jelét sem mutatja. Az előadás végére Fekete Ernő karaktere iránt csak empátiát érezhet a közönség. Helmer élete kiüresedik. A magabiztosnak tűnő, sikeres férfi lecsúszott, egyedülálló, három gyermekes apává válik.

A Katona József Színház egy szórakoztató műsorban részesítette a HolnapUtán Fesztivál közönségét. Egyetlen dolog van, amivel az előadás nem számolt: a néző már előzőleg ismerheti irodalmi szinten a történetet. Hiányoltam a mű eredeti változatában megjelenő tarantella táncot, amelynek során Nóra saját sorsát táncolja el. Ehelyett Ónodi Eszter a Jefferson Airplane Somebody To Love című dalát énekelte el, ami kissé nevetséges ugrabugrálással végződött. A flow-élmény ezúttal elmaradt, viszont a zenei hangulatfokozás és a színészek játéka teljesen lenyűgözött.

 

 

Miklós Dalma – Bettina

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s