Trónok arca casting avagy fesztiválkiadás

Mi a színház? Mi a szerepe a színháznak? – az örök kérdés, amelyet egyre gyakrabban teszünk fel, de pontos és végleges választ sosem kapunk rá. Változott az ókori görögök óta a reneszánszon keresztül egészen napjainkig és napjainktól számítva holnaputánig és a még távolabbi jövőig. A jelen pillanatban is folyamatosan átalakul. Ez egy élő folyamat. De talán egy dologban mindannyian egyetérthetünk úgy, mint ahogy azt a Trónok arca casting című előadás leírása is feldobja: a színház az ellentmondások temploma.

Trónok arca casting… igen, egyből mindenkinek a híres Trónok harca sorozat jut eszébe, de mielőtt valamennyien továbbvinnék a gondolataikat és elképzelnék, hogy az előadás egyfajta adaptáció lenne, itt elmondom, hogy nem az! Sokkal inkább az életről szól, emberekről saját jellemmel és karakterrel, arról, hogy mindenki másképp csinálja és bármikor bármi megváltozhat. Sosem tudjuk, hogy kitől mire számíthatunk és ettől lesz szép az élet. Meg talán hangulatában és bizonyos elemeiben is insprálódott az előadás világa a sorozatéból, de én bevallom kegyesen nem nézem ezt a szériált így további párhuzamokat sem tudok vonni a kettő között, viszont az előadás megoldásai igen érdekesek.

És akkor itt meg is cáfolnám saját magam vagy inkább megkérdőjelezném az előadás szó találóságát esetünkben. Sokkal inkább nevezném együttgondolkodásnak, egyfajta beszélgetésnek, esetenként már-már színházi terápiának azt, amiben részt vettünk. Igen, itt jelentős hangsúlyt kap a „részt vettünk” kifejezés, hiszen mi, nézők, aktívan bele voltunk vonva az eseményekbe. Persze mindenki saját maga dönthette el, hogy szeretne-e belevonódni. De ha van rá lehetőség, miért ne?

Egy kissé késve érkeztünk az előadásra, a Szigligeti Stúdióterme már dugig tele volt mire betoppantunk. Közben a színészek búzát öntöttek a földre és megpróbálták szépen elegyengetni azt. Énekelgettek. Volt egy kis csónak is a búzatenger szélén, amiben szintén nézők ültek. Azt hiszem már itt érezhető volt, hogy valami másra kell számítani, mint a hagyományos felállás: én nézek, ők játszanak. És beindultak az események. A tér egyik végében felállított színpadon megszólalt az élő zene, a színészek embereket kértek fel táncolni. A következő pillanatban megtudhattuk, hogy ki az, aki a történéseket a kezében tartja – itt megkockáztatnám a játékmester szó használatát, hiszen olyan szépen irányított, hogy észre sem vettük: manipulálva vagyunk. Manipulálva, hogy partnerek legyünk mindenben, ami a négy fal között történik, hogy cselekedetekkel elmondjuk saját történetünket, fantáziáljunk és eresszük szabaddá a bennünk élő bestiát.

A helyzetekből kialakuló párbeszéd mindig spontán volt, az érzések által genereált és vezetett. Nem volt előre megírt szöveg, csak a támpontok voltak biztosak, amelyek mentén kialakult egy teljes egész; illetve a dalszövegek, amelyek a mozzanatok alatt és között hangzottak el, legtöbbször zene kíséretében. Olyan témák kerültel reflektorfénybe, mint bizalom, férfi-női viszony, mulatság, magány, dominancia melyekhez mindenkinek kötődik valamiféle élménye és emléke, ilyen vagy olyan, nem számít, de van – ezek alapján tudott bekapcsolódni a játékokba, gyakorlatokba és szituációkba. Ki tudod-e fejezni a tekinteteddel, hogy mit szeretnél? Semmi mimika, csak a szemeid. Vagy-e annyira nyitott, hogy megértsd a másik mit szeretne a nézésével közölni neked? Jó ötleted van egy improvizáció alkamával? Ne félj bedobni azt! Ha táncolni szeretnél, táncolj! Ereszd ki magadból a benned lappangó hisztis éned, főleg, ha férficsokorral állsz szemben. Képzeld el azt, hogy mi van ha…

Azok számára, akik nem tudták, hogy mire számítsanak a Trónok arca casting lehetett egy kellemetlen meglepetés, hiszen nem mindenki szereti, ha kimozdítják a hagyományos nézői státuszából, de lehetett egy szuper jó lehetőség is, ahol megmutathatta magát és tehetségét. Elvégre meg voltunk castingolva.

 

 

Gábosi Csenge

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s